Benjamin Jonson był angielskim dramaturgiem, poetą i aktorem epoki renesansu, najbardziej znanym ze swoich sztuk satyrycznych oraz wierszy. Poniższy fragment pochodzi właśnie z satyrycznej sztuki pt. Cynthia’s Revels (http://hollowaypages.com/jonson1692cynthia.htm) – Hulanki Cyntii. 
Sztuka jest historią utrzymaną w realiach mitologicznych. Tytułowa Cyntia to inaczej Diana, czyli grecka Artemida. Reprezentuje ona królową Elżbietę I: w jej czasach tytułowano ją Cyntią, uważano, że przyćmiewa wszystkich swoim blaskiem, miała reputację dziewicy, generalnie: traktowano ją właśnie jak boginię. Centralne miejsce sztuki stanowią zawody w „dworne komplementy”.  
Jonson swoim dziełem próbował wkraść się w łaski królowej, umieszczając w sztuce wiele pochlebstw skierowanych do Cyntii, czyli Diany, czyli Elżbiety. Jednocześnie w sztuce obnażał dwulicowość członków dworu królewskiego, czym utrudniał sobie to zadanie. 
Oda (lub hymn) do Cyntii pojawia się w scenie VI aktu V i śpiewa ją Hesperus (grecki bóg gwiazdy wieczornej, czyli Wenus, syn Eos, bogini jutrzenki). Wersja śpiewana przez Sally Oldfield (siostrę Mike’a) jest odrobinę zmieniona w porównaniu do oryginału. Zmiany miały ułatwić zaśpiewanie tego tekstu. 
Czemu akurat ten utwór i ten fragment został wybrany przez Oldfielda – trudno powiedzieć. Pojawia się w finale czwartej części Incantations (‘Zaklęć’), zawiera prośbę do bogini o to, by odpoczęła, zaprzestała na chwilę łowów. Sztuka o tematyce mitologicznej pełna jest cudów i magii. Dodatkowym powodem wykorzystania akurat tego tekstu jest być może fakt, iż sztuka jest przepełniona muzyką. 
Oda… jest także błaganiem boga gwiazdy wieczornej zanoszonym do Diany (Artemidy, Cyntii, Elżbiety I),by zamieniła noc w dzień i pobłogosławiła wszystkich światłem, dzięki któremu można będzie dalej oglądać cudowne oblicze bogini. Wcześniej pojawia się prośba do ziemi, by swoim cieniem nie zasłoniła światła Artemidy, czyli Księżyca. 
Ostatnia zwrotka ody jest aluzją do historii Diany i Akteona: zmęczona łowami Artemida odłożyła swój łuk i kołczan (jej boskie atrybuty), by się wykąpać. Polujący niedaleko Akteon zobaczył ją nagą. Diana znana ze swojej zapalczywości i mściwości chciała złapać za łuk i strzały, lecz nie mogła, ponieważ odłożyła je na brzegu. Więc zamieniła Akteona w… rogacza. Hesperus prosi jednak Dianę, by pozwoliła jeleniowi jeszcze trochę pożyć, a w tak zwanym międzyczasie „zamieniła noc w dzień”. 
Na uwagę zasługuje fakt, że trwający ponad godzinę (to najdłuższe dzieło Mike’a), czteroczęściowy utwór Incantations został skomponowany wyłącznie przez Oldfielda, gdy ten miał jedynie 25 lat. Album ten wyróżnia się na tle innych powstałych w latach 70., chociaż właśnie w tym czasie Oldfield tworzył wielkie kompozycje, takie jak Hergest Ridge czy Ommadawn. Wyjątkowe jest też wykorzystanie dwóch dzieł literackich w całym cyklu: tu mamy Hulanki Cyntii, w drugiej części Zaklęć pojawia się fragment Pieśni Hiawathy Longfellowa. Odnośnie  jeszcze do aluzji mitologicznych: odwołania do mitologii pojawiają się również w pierwszej i drugiej części Incantations: w części pierwszej około 9. minuty i w drugiej około 7. minuty chór wyśpiewuje imiona: Diana, Luna, Lucina – imiona greckich bogiń (Lucina to inaczej Junona). 
| Ben   Jonson – Ode to Cynthia | Oda do Cyntii | 
| Mike   Oldfield – Incantations part four | (Zaklęcia, część czwarta) | 
| Queen and huntress chaste and fair | Królowo   i łowczyni czysta i prawa! | 
| Now the sun is laid to sleep | Teraz   słońce zapadło w sen | 
| Seated in a silver chair | Na   swym srebrnym tronie | 
| State in wanted manner keep | Spoczywa,   jak to ma w zwyczaju | 
| Earth let not an envious shade | Niech   ziemia nie pozwoli zazdrosnym swym cieniom | 
| Dare itself to interpose | By   się ważyły zasłonić twe światło  | 
| Cynthia’s shining orb was made | Ów   błyszczący klejnot Cyntii | 
| Heav’n to cheer when day did close | Niebu   na chwałę, gdy zapada zmierzch | 
| Lay thy bow of pearl apart | Odłóż,   bogini, swój łuk z pereł | 
| And the crystal-shining quiver | I   kryształowolśniący kołczan | 
| Give unto the flying hart | Pozwól   prędkiemu jeleniowi | 
| Space to breath how short soever | Na   powietrza wdech choćby krótki | 
| Hesperus entreats thy light | Hesperus   zanosi błaganie o twe światło | 
| Goddess excellently bright | Bogini   cudownie promienna | 
| Bless us then with wished sight | Pobłogosław   nas upragnionym spojrzeniem | 
| Thou who makes a day of night | Ty,   która noc zamieniasz w dzień | 
Pierwotna wersja Jonsona: 
|     Queen and   huntress, chaste and fair, | Królowo   i łowczyni, czysta i prawa | 
|     Now the   sun is laid to sleep, | Oto   właśnie słońce kładzie się spać | 
|     Seated in   thy silver chair, | Nasiadłszy   na swym srebrnym krześle  | 
|     State in   wonted manner keep: | Jest   to stan ze wszech miar pożądany | 
|               Hesperus entreats thy light, |       Hesperus zanosi błaganie o twe światło | 
|               Goddess, excellently bright. |       Bogini cudownie promienna | 
|     Earth, let not an envious shade | Niech   ziemia nie pozwoli zazdrosnym swym cieniom | 
|     Dare   itself to interpose; | By   się ważyły zasłonić twe światło | 
|     Cynthia’s   shining orb was made | Ów   błyszczący klejnot Cyntii | 
|     Heaven to   clear when day did close: | Niebu   na chwałę, gdy zapada zmierzch | 
|               Bless us then with wishèd sight, |       Pobłogosław nas upragnionym spojrzeniem | 
|               Goddess, excellently bright. |       Bogini cudownie promienna | 
|     Lay thy   bow of pearl apart, | Odłóż,   bogini, swój łuk z pereł | 
|     And thy   crystal-shining quiver; | I   kryształowolśniący kołczan | 
|     Give unto   the flying hart | Pozwól   prędkiemu jeleniowi | 
|     Space to   breathe, how short soever; | Na   powietrza wdech choćby krótki | 
|               Thou that mak’st a day of night, |       Ty, która z nocy czynisz dzień | 
|               Goddess, excellently bright. |       Bogini cudowne promienna | 


 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz